Istoria aromaterapiei si dispersia in mediu
Până de curând, industria de arome, se limita la odorizante care aveau ca obiectiv eliminarea mirosurilor neplăcute. Astăzi, piața parfumurilor urmareste relaxarea, revitalizarea și unele beneficii psihologice.
De-a lungul anilor, Fundația Grance spunea (1997) ca tot mai multe produse sunt parfumate, de la agenții de igienizare și hârtie igienică pana la scobitoari și periuțe de dinți. Industria de arome este astfel amplasata în condiționarea mediilor de interior folosind tehnologia aromei, incat substanțe naturale și chimice sunt eliberate controlat în mediul înconjurător pentru a îmbunătăți sentimentele de bunăstarea și chiar pentru a crește performanța umană.
Sistemele de climatizare sunt acum în case, hoteluri, statiuni, instituții medicale și magazine de vânzare cu amănuntul. Acestea sunt completate cu sistemele de aroma difuzie si au inceput sa fie dezvoltate pentru Mirage, Monte Carlo, Las Vegas si Miami inca din 1991, pentru a imbina afacerile cu mirosul si ambientul. La Walt Disney World din Florida, Casa Magic la Epcot Center includea o camera cu miros de cookie-uri proaspete coapte cu ciocolata pentru a induce sentimente de relaxare si confort . In unele brutării, au fost sincronizate, tehnic, aparate pentru eliberarea mirosului de paine calda, pentru a crește vânzările de produse de panificatie inca din 1994. Dunkin ‘Donut a recunoscut importanța mirosului de cafea proaspătă din magazinele proprii, pentru atragerea clienților. Alte companii, cum ar fi lanturile de cafenele Starbucks, i-au urmat exemplul (Hunter 1995).
Mit sau realitate?
Cât de eficienta este aromoterapia și mediu condiționat parfumuri?
S-a spus că aroma de lavanda, busuioc, scorțișoară și citrice ajuta la relaxare, visare, linistire, iar menta, cimbru și rozmarinul învioreaza, stimuleaza activitatea intelectuala, reduce oboseala. Mirosul de ghimbir, lemnul dulce și ciocolata, trezeste un sentiment de dragoste, iubire, rasfat si aceste mirosuri sunt folosite in lupta cu depresia (Hunter 1995; Amodio, 1998).
Pentru unii reprezentanți din industrie, dovezile științifice demonstrate in cazul aromaterapiei, pot fi mai importante decât exercitarea unui ritual bazat pe sentimente, pentru că unii oameni sunt emotional si fizic afectati de prezența unui miros imaginar.
Industria parfumurilor consideră că efectul de miros asupra oamenilor este mai mult decât folositor. Astfel s-a infiintat Fondul de Cercetare Olfactiva,” o organizatie de caritate non-profit dedicata studiului privind simtul mirosului și a efectelor pozitive ale mirosului asupra comportamentului uman ” (www.olfactory.org). ORF a finanțat mai multe proiecte de cercetare științifice privind perceptiile fundamentale ale mirosului; parfumul și psihologia; condiționarea olfactiva si ingineria; mirosul, comportamentul social și starea de spirit.
Asa s-a ajuns la concluzia ca utilizarea de parfum in mediul de retail poate fi benefică cu mediul de cumpărături. Cu toate acestea, același parfum poate deveni total ineficient, sau mai rău, poate avea efecte negative dacă este folosit necorespunzător. Daca aromele ambientale urmează să fie incluse în caseta de instrumente de marketing de retail, cercetătorii și managerii, ar trebui să încerce să înțeleagă cum funcționează acestea asupra consumatorilor.
Urmeaza:
- Ambient, miros si comercializare
- Efectele mirosului asupra starii de spirit si cognitiei