Cum functioneaza?
Din punct de vedere stiintific este foarte simplu cum functioneaza aroma marketingul. Cumparaturile se fac din 3 motive: motivul necesitatii,motivul financiar si motivul emotional.
De cele mai multe ori uitam ca in deciziile noastre de cumparare se insereaza in primul rand motivul emotional si nu cele anterioare.
Sa va dau un exemplu:s-a intamplat sa nu aveti nevoie sa cumparati portocale, pretul lor sa fie normal (nici ieftin, nici scump) si sa va doriti foarte mult sa vi le achizitionati? Sunt sigur ca da, si daca nu in cazul portocalelor, cu siguranta in legatura cu un alt produs. De ce credeti ca s-a intamplat acest lucru? De unde vine pofta? Pofta vine dintr-o amintire, dintr-o dorinta apusa de mai de mult timp, sau pur si simplu din factorii vizuali si olfactivi. Dar sa zicem ca nici nu le vedem insa dintr-o data suntem invaluiti de un miros puternic de portocale. Ne amintim dintrodata de Craciun, de brad si de copilarie. Si dintr-o data ne dam seama ca avem nevoie totala de portocale (desi in lista noastra de cumparaturi nu scrie nimic despre nicio portocala). Ce s-a intamplat? Prin factorul olfactiv si prin cel vizual (dupa caz) s-au reactivat emotii bazate pe copilarie sau pe timp de mult apus in raport cu prezentul. Aveam nevoie de portocale? Nu! Erau trecute in lista? Nu! Dar dintr-o data nu am mai putut rezista fara portocale. Trebuia sa luam macar 4.
Stiintific, mirosul a fost receptional de sistemul limbic (”drumul” de la nas la sistemul limbic e cel mai scurt) , care a transformat informatia in emotie, memoria si-a jucat rolul si a creat conexiunea cu emotia din trecut, sistemul limbic a facut repede calculele si ne-am dat seama pe nesimtite ca portocalele sunt facute sa stea pe masa noastra!
Un alt exemplu pe care il dau cu placere tuturor este urmatorul. Aduc doi domni respectabili. Le prezint amandurora doua pixuri identice de culoarea maro-lemn (aceeasi calitate,marime,culoare). Pe unul il impregnez cu un parfum lemnos, pe celalalt il las asa cum e. Ghiciti pe care ambii domni mi l-au cumparat! De ce? ”Avea un miros de ziceai ca e din lemn adevarat. Era pacat sa iau pixul celalalt simplu”. Repet jocul: pixurile erau identice, si doar prin faptul ca am impregnat un pix cu un miros, a devenit deosebit, si mai important, dezirabil.
Parfumurile din viata noastra trebuie sa ne reprezinte. Nu e suficient sa mirosim a EDT sau EDP, este vital sa transmitem si o parte din noi printr-un parfum ambiental. Gluma:Preferabil sa miroasa a succes si a ”cumpara de la mine de 2 ori mai scump”