Aroma Marketing (I)
Cand vorbim de decizii de cumparare , de cele mai multe ori ne referim la elemente ca pretul,calitatea,infatisarea etc. De cele mai multe ori din pacate, cel putin in Romania, uitam de un factor foarte important care te duce cu gandul la cumparare mult mai usor decat infatisarea sau pretul si anume factorul olfactiv.
Putini, momentan, stiu ca mirosul unui magazin,al unui birou, al unui produs sau chiar al unei institutii poate sa determine perceptii diferite asupra clientului,vizitatorului sau partenerului perceptii ce il pot ajuta practic pe detinatorul magazinului,biroului etc. sa isi realizeze afacerile mai repede si chiar mai bine de atat, mai eficient.
Persoanele indecise sau care isi iau cu greu o decizie de cumparare, semnare contract s.a. pot sa fie ”ajutate” cu acest stimul senzorial care persista mult mai mult in minte decat factorul vizual sau auditiv.
Cu alte cuvinte , clientul poate evalua in bine orice produs sau serviciu propus de catre detinatorul unei afaceri doar prin simpla conexiune pe care o face in sinea sa prin mirosul respectivului spatiu. Sa ne imaginam ca intram intr-un magazin de jucarii pentru copiii nostri in care miroase a guma copilariei. Sa ne imaginam ca intra intr-un magazin identic unde miroase a plastic de la jucarii sau a carton de la jocuri. Oare de unde va cumpara clientul? Raspunsul este foarte simplu! De unde se va simti mai bine sa ii achizitioneze copilului!
Astfel, printr-un simplu miros sau printr-o simpla investitie putem determina decizia de achizitie a clientului intr-un mod extrem de facil. Ambientul pe care un miros il ofera acestuia poate sa castige astfel teren prin simplul fapt ca transmite de la curatenie pana la amintiri din copilarie sau mireasma livezii bunicii, clientului final care va intelege ca acel loc , este ”locul lui” , locul in care se simte bine.
Sa luam un alt exemplu. Daca intram intr-un birou de avocatura unde nu miroase a nimic, probabil ca vom fi atenti in mod special la televizorul sau la diplomele de pe perete. Daca in schimb vom simti un miros placut, atractiv, cu siguranta ca vom fi extrem de interesati de sursa mirosului. Daca sursa mirosului este sub biroul avocatului, atentia noastra va fi cu mult mai puternica asupra domnului avocat, si indiferent ca pretul este cu 10% mai mare decat al unui avocat dintr-un birou care nu miroase a nimic, noi vom plati acei 10% in plus pentru ca repet, in prezenta lui ne vom simti mai bine, mai in siguranta.
Mai mult, un client care a intrat intr-un magazin cu miresme placute va fi mai mult decat incantat sa se intoarca in acelasi loc prin simplul fapt ca acolo ”e locul lui”.
Incercati sa va jucati cu aceste informatii si faceti un experiment cu persoanele dragi. O mica gluma: Dragi doamne, asteptati-va sotii intr-o zi cu un miros de kiwi in toata casa si asteptati reactia lor. Daca vor simti, si cu siguranta ca asta se va intampla, incercati sa le spuneti ca aveti nevoie de o noua rochie. Nu stiu daca vor merge pana in momentul in care sa accepte, insa cu siguranta vor gasi o solutie sa va refuze frumos!